Lehdistötiedote: Mikä on doula? Infolehtinen julkaistaan 22.11.2017

21.11.2017 Espoo Suomen Doulat ry:n infolehtinen.

Suomen Doulat ry infolehtinen synnytysdoulien toiminnasta julkaistaan keskiviikkona 22.11.2017 sivullaan http://www.suomendoulat.fi/.

Infolehtisessä kerrotaan mm. mikä on doula, mitä hän tekee, minkälaisia doulia Suomessa toimii ja doulatutkimusten tuloksia.

Infolehtinen on pyydettävissä ennakkoon osoitteesta info@suomendoulat.fi.

Doula on synnyttäjän tukihenkilö, joka tarjoaa fyysistä, henkistä ja tiedollista tukea raskausaikana, synnytyksessä ja/tai synnytyksen jälkeen.

Doula on synnytyksessä vain yhtä perhettä varten kerrallaan. Doula on olkapää, keskustelija, kuuntelija, tietopankki, kumppanin tuki ja turva. Näiden lisäksi doula tarjoaa myös lääkkeettömiä kivunlievityksiä.

Tutkimuksia

Cochrane Review:n laajan yli 15 000 synnyttäjää koskeneen tutkimuksen mukaan jatkuvalla läsnäololla oli seuraavia vaikutuksia (Hodgnett et al, 2013, Continuous support for women during childbirth): Synteettistä oksitosiinia tarvittiin vähemmän, riski sektioon oli pienempi, spontaanisti käynnistyneitä synnytyksiä oli enemmän, tarvittiin vähemmän lääkkeellistä kivunlievitystä, vauvoilla oli vähemmän heikkoja APGAR-pisteitä ja vastasyntynyt joutui harvemmin toiselle osastolle hoitoon. Lisäksi synnyttäjillä oli vähemmän huonoja synnytyskokemuksia.

WHO suosittelee jatkuvaa tukea synnytyksen aikana, koska se parantaa synnytyksen hoidon tuloksia.

ACOG: Julkaistujen tutkimusten mukaan yksi tehokkaimmista tavoista parantaa synnytyksen hoidon tuloksia on jatkuva tuki tukihenkilöltä, kuten doulalta. Tätä resurssia ei todennäköisesti vielä täysin hyödynnetä.

Suomen Doulat ry
Marjaana Siivola

Infolehtinen

Infolehtinen on saatavissa julkaisun jälkeen näillä sivuilla. Se on saatavissa myös painettuna versiona ja sitä voit pyytää osoitteesta info@suomendoulat.fi.

Suomen Doulat ry infolehtinen etusivu